Komu a proč vadí svůdné ženy v reklamě
Nesvezu se na módní vlně kritiků sexismu.Chci se zastat firem, které ženy v reklamě používají. Jako marketingový odborník vím, že je třeba upoutat pozornost. Víte, kolik reklam, propagačních sdělení a značek shlédne každý Čech za jediný den? Je to asi tři tisíce různých marketingových podnětů denně. To je skoro milión za jeden měsíc!
Není jednoduché v téhle propagační změti upoutat pozornost lidí. Reklamy jsou stále hlasitější, barevnější a útočnější. Každá firma chce kus pozornosti spotřebitelů a ti jsou tím unavení. Naučili se reklamy nevnímat, přeskakovat inzeráty v novinách, přepínat televizi a ignorovat bannery na internetu. Takže jak vůbec zajistit, aby si nějaké reklamy všimli? Nejlepší pro upoutání pozornosti je použít něco žlutého a ideálně, pokud se to bude hýbat. Jenže to můžete použít pro stánek na trhu, ale pro inzerci v časopise jen těžko.
Takže co vás napadne jako další? Krásná žena je přirozená volba. Znáte něco přitažlivějšího, než je krásné ženské tělo? Pro mě osobně je to jedna z nejkrásnějších věcí (tady to prosím kolegyně feministky berte jen jako termín, nemyslím tím vůbec, že je žena věc :-) na světě. A jako prostředek na upoutání pozornosti je to podle mého názoru jedna z nejlepších možností. Firmy a reklamní agentury to dobře vědí. A proto se reklamy na kosmetiku, dámskou hygienu, dovolenou, sportovní vybavení, studium atd. mladými krásnými ženami, často v plavkách či prádle, jen hemží.
A co vadí feministkám a dalším kritikům? V zásadě dvě věci. Jednak, že ženy jsou degradovány na pouhý objekt mužské touhy, a za druhé, že jsou jim v reklamách přisuzovány stereotypní role a jsou zařazovány do škatulek matky, hospodyně apod.
„Žena je zbavena své lidskosti, práva na názor a je v reklamě vnímána jenom jako kus masa. Jejím úkolem je uspokojit mužské sexuální fantazie. Pro ženu v takové reklamě je nejdůležitější to, jak vypadá. A většinou vypadá velmi dobře, protože kromě toho, že byla nalíčena, oblečena a fotografována profesionály, zbylé nedostatky byly odstraněny na počítači,“ řekla například Kristýna Pešáková z brněnského Nesehnutí pro článek na Aktuálně.cz.Tato organizace letos pořádá již čtvrtý ročník soutěže „Sexistické prasátečko“, která má za cíl vybrat nejvíce sexistickou reklamu, se kterou se lze v České republice setkat.
Trochu sofistikovaněji se vyjadřuje Tereza Wennerholm Čáslavská z Centra proEquality při Otevřené společnosti ve své studii „Zobrazování žen a mužů v reklamě: doporučení pro reklamní průmysl, politickou a širokou veřejnost“. Sexismus v reklamě je podle ní o sexualizaci ženského těla, například když modelka v reklamě má pouze dekorativní roli, nemá žádný jiný vztah k výrobku a je ukazována jen z důvodu své tělesné přitažlivosti a sex-appealu. Tento způsob prezentuje ženu nikoli jako individuální bytost s neopakovatelnými osobnostními rysy, ale jako objekt, který může být jakkoli definován.
To ovšem vyvolává řadu otázek. Co když se ovšem některé ženy chtějí líbit? Co když mají radost, když se (nejen) mužům líbí jejich postava? Proto se přece nechaly fotit? Nevytváří právě názor, že žena v plavkách v reklamě rovná se automaticky kus masa, jen další stereotyp a škatulku, kam se naprostá většina žen asi nezařadí? A muži nevadí? Když se v reklamě na zmrzlinu promenádují polonazí svalovci tak je vše v pořádku? Ti nejsou zbaveni své lidskosti? To nejsou kusy masa? Pokud ano, proč takové reklamy v nominacích na „Sexistické prasátečko“ chybí?
A žena jako objekt mužské touhy? Vždyť i ženy dokáží ocenit krásu. Již ve 40. letech 20. století bylo zjištěno, že ženy se dívají na zobrazení jiných žen, ale muži na obrazy jiných mužů příliš nereagují. Takže reklama jen odráží přirozený běh věcí.
Druhou věcí, která kritikům vadí, je zobrazování žen v typických rolích, jakou jsou ošetřovatelky, sekretářky, tvůrkyně domova, matky. Tady bych se jen zeptal – a co je na tom špatně? Nejsou snad ženy opravdu pečujícími matkami a tvůrkyněmi domova? Kolik z žen by se do takové role nepřiřadilo? Je podle feministek lepší představovat ženy v rolích nezodpovědných matek a bordelářek, které neuklízí? Nebo naopak do rolí rodiče a tvůrce domova zasazovat muže? Docela by mě zajímala jejich idea, čím ženy hospodyňky v reklamách na prací prášky nahradit. Možná je napadne něco geniálního, co zatím nenapadlo nikoho z reklamní branže na celém světě.
Nicméně souhlasím s jednou věcí. Reklama nemá přerůst v něco nechutného, lascivního a laciného. Pokud je polonahá žena zobrazena v nedůstojné pozici a s dvojsmyslným sloganem typu „Přeřízneme, ohneme vše dle Vašeho přání“ na billboardu firmy, která nabízí hliníkové a pozinkované díly, je to nechutné. Můžeme dále vzpomenout například na billboard firmy Pokart se sloganem „Škatule nejlepší kvality“ s polonahou ženou, která si rozkrok zakrývá krabicí či na reklamu na lepidlo na dlaždice značky Soudal se sloganem „Udělala jsem si to sama“.
Takové reklamy svědčí o jediném. Že majitelé těchto firem nemají vkus a myslí si, že jim lascivní vizuál přivede zákazníky. Ve skutečnosti ví jen málo o marketingu. Takovéto reklamy jsou trapné a lidi to vnímají. Proto utrpí zejména dobré jméno jejich firmy. A to je větší trest, než když jim feministky přidělí titul prasátečka.
Vladimír Kuchař
Brněnská komedie - primátor slabý jako čaj a černý pasažér pokračuje
V Brně už zase není nuda. Neschopnost, ubohost a slabost se vydávají za úspěch. Primátor Vokřál je slabý jako čaj a černý pasažér náměstek Hollan chce víc za nic.
Vladimír Kuchař
Diskriminace v Brně za bílého dne
Je v pořádku, když jsou tisíce bezproblémových žadatelů o byt diskriminovány na úkor nepřizpůsobivých neplatičů, kteří dostali přednostně městský byt? To je otázka, která hýbe již delší dobu Brnem.
Vladimír Kuchař
Zeman jako terč bolševické propagandy
Neomarxista Bartík z Žít Brno zveřejnil o prezidentu Zemanovi, že má rakovinu a nedožije se více než sedmi měsíců. Co za tím je? Odpověď je překvapivě jednoduchá.
Vladimír Kuchař
Pochybné sociální hokuspokusy v Brně krachují
Brněnská radnice pod vedením neomarxistických sociálních inženýrů z Žít Brno již více než rok rozdává byty neplatičům, nejčastěji romským rodinám. A výsledek? Hluk, nepořádek a stížnosti. Navíc nové dluhy na nájemném.
Vladimír Kuchař
Lucie - dvojnásobná oběť multikulti propagandy
Chudák Lucie. Aniž by si to uvědomovala, stala se dvojnásobnou obětí multikulti propagandy. Šestnáctiletá „Lála“ Myslíková si užila 5 minut slávy. Ale vše je samozřejmě nakonec jinak.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Bývalý ředitel finančního úřadu kryl úniky a bral „dárky“, dostal podmínku
Bývalý ředitel brněnského finančního úřadu Miroslav Kuba si už třikrát vyslechl podmíněný trest za...
Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko
Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...
Svobodu se lidovci snažili dostat pryč ze strany, teď kauzu odkládají
Lidovecká snaha vystrnadit ze strany jednoho ze svých nejznámějších poliků, bývalého šéfa strany a...
Vláda je pro preventivní zadržení zbraně. Podezřelé nákupy se mají hlásit
Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...
- Počet článků 17
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4132x