Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Komu a proč vadí svůdné ženy v reklamě

Krásná, mladá, svůdná dívka s perfektním tělem. Kolikrát jste nějakou takovou krásku viděli v televizní reklamě, na bilboardu či webovém banneru? Asi hodně často a jen málokdy se nad tím pozastavíte. Jsou však lidé, zejména z řad feministek, kterým něco takového nedá spát, a hledají v tom problém, který by se podle nich měl řešit.

Nesvezu se na módní vlně kritiků sexismu.Chci se zastat firem, které ženy v reklamě používají. Jako marketingový odborník vím, že je třeba upoutat pozornost. Víte, kolik reklam, propagačních sdělení a značek shlédne každý Čech za jediný den? Je to asi tři tisíce různých marketingových podnětů denně. To je skoro milión za jeden měsíc!

Není jednoduché v téhle propagační změti upoutat pozornost lidí. Reklamy jsou stále hlasitější, barevnější a útočnější. Každá firma chce kus pozornosti spotřebitelů a ti jsou tím unavení. Naučili se reklamy nevnímat, přeskakovat inzeráty v novinách, přepínat televizi a ignorovat bannery na internetu. Takže jak vůbec zajistit, aby si nějaké reklamy všimli? Nejlepší pro upoutání pozornosti je použít něco žlutého a ideálně, pokud se to bude hýbat. Jenže to můžete použít pro stánek na trhu, ale pro inzerci v časopise jen těžko.

Takže co vás napadne jako další? Krásná žena je přirozená volba. Znáte něco přitažlivějšího, než je krásné ženské tělo? Pro mě osobně je to jedna z nejkrásnějších věcí (tady to prosím kolegyně feministky berte jen jako termín, nemyslím tím vůbec, že je žena věc :-) na světě. A jako prostředek na upoutání pozornosti je to podle mého názoru jedna z nejlepších možností. Firmy a reklamní agentury to dobře vědí. A proto se reklamy na kosmetiku, dámskou hygienu, dovolenou, sportovní vybavení, studium atd. mladými krásnými ženami, často v plavkách či prádle, jen hemží.

A co vadí feministkám a dalším kritikům? V zásadě dvě věci. Jednak, že ženy jsou degradovány na pouhý objekt mužské touhy, a za druhé, že jsou jim v reklamách přisuzovány stereotypní role a jsou zařazovány do škatulek matky, hospodyně apod.

„Žena je zbavena své lidskosti, práva na názor a je v reklamě vnímána jenom jako kus masa. Jejím úkolem je uspokojit mužské sexuální fantazie. Pro ženu v takové reklamě je nejdůležitější to, jak vypadá. A většinou vypadá velmi dobře, protože kromě toho, že byla nalíčena, oblečena a fotografována profesionály, zbylé nedostatky byly odstraněny na počítači,“ řekla například Kristýna Pešáková z brněnského Nesehnutí pro článek na Aktuálně.cz.Tato organizace letos pořádá již čtvrtý ročník soutěže „Sexistické prasátečko“, která má za cíl vybrat nejvíce sexistickou reklamu, se kterou se lze v České republice setkat.

Trochu sofistikovaněji se vyjadřuje Tereza Wennerholm Čáslavská z Centra proEquality při Otevřené společnosti ve své studii „Zobrazování žen a mužů v reklamě: doporučení pro reklamní průmysl, politickou a širokou veřejnost“. Sexismus v reklamě je podle ní o sexualizaci ženského těla, například když modelka v reklamě má pouze dekorativní roli, nemá žádný jiný vztah k výrobku a je ukazována jen z důvodu své tělesné přitažlivosti a sex-appealu. Tento způsob prezentuje ženu nikoli jako individuální bytost s neopakovatelnými osobnostními rysy, ale jako objekt, který může být jakkoli definován.

To ovšem vyvolává řadu otázek. Co když se ovšem některé ženy chtějí líbit? Co když mají radost, když se (nejen) mužům líbí jejich postava? Proto se přece nechaly fotit? Nevytváří právě názor, že žena v plavkách v reklamě rovná se automaticky kus masa, jen další stereotyp a škatulku, kam se naprostá většina žen asi nezařadí? A muži nevadí? Když se v reklamě na zmrzlinu promenádují polonazí svalovci tak je vše v pořádku? Ti nejsou zbaveni své lidskosti? To nejsou kusy masa? Pokud ano, proč takové reklamy v nominacích na „Sexistické prasátečko“ chybí?

A žena jako objekt mužské touhy? Vždyť i ženy dokáží ocenit krásu. Již ve 40. letech 20. století bylo zjištěno, že ženy se dívají na zobrazení jiných žen, ale muži na obrazy jiných mužů příliš nereagují. Takže reklama jen odráží přirozený běh věcí.

Druhou věcí, která kritikům vadí, je zobrazování žen v typických rolích, jakou jsou ošetřovatelky, sekretářky, tvůrkyně domova, matky. Tady bych se jen zeptal – a co je na tom špatně? Nejsou snad ženy opravdu pečujícími matkami a tvůrkyněmi domova? Kolik z žen by se do takové role nepřiřadilo? Je podle feministek lepší představovat ženy v rolích nezodpovědných matek a bordelářek, které neuklízí? Nebo naopak do rolí rodiče a tvůrce domova zasazovat muže? Docela by mě zajímala jejich idea, čím ženy hospodyňky v reklamách na prací prášky nahradit. Možná je napadne něco geniálního, co zatím nenapadlo nikoho z reklamní branže na celém světě.

Nicméně souhlasím s jednou věcí. Reklama nemá přerůst v něco nechutného, lascivního a laciného. Pokud je polonahá žena zobrazena v nedůstojné pozici a s dvojsmyslným sloganem typu „Přeřízneme, ohneme vše dle Vašeho přání“ na billboardu firmy, která nabízí hliníkové a pozinkované díly, je to nechutné. Můžeme dále vzpomenout například na billboard firmy Pokart se sloganem „Škatule nejlepší kvality“ s polonahou ženou, která si rozkrok zakrývá krabicí či na reklamu na lepidlo na dlaždice značky Soudal se sloganem „Udělala jsem si to sama“.

Takové reklamy svědčí o jediném. Že majitelé těchto firem nemají vkus a myslí si, že jim lascivní vizuál přivede zákazníky. Ve skutečnosti ví jen málo o marketingu. Takovéto reklamy jsou trapné a lidi to vnímají. Proto utrpí zejména dobré jméno jejich firmy. A to je větší trest, než když jim feministky přidělí titul prasátečka.

Autor: Vladimír Kuchař | pondělí 24.9.2012 21:46 | karma článku: 17,54 | přečteno: 1503x
  • Další články autora

Vladimír Kuchař

Brněnská komedie - primátor slabý jako čaj a černý pasažér pokračuje

V Brně už zase není nuda. Neschopnost, ubohost a slabost se vydávají za úspěch. Primátor Vokřál je slabý jako čaj a černý pasažér náměstek Hollan chce víc za nic.

7.3.2018 v 9:11 | Karma: 32,56 | Přečteno: 993x | Diskuse| Brno

Vladimír Kuchař

Diskriminace v Brně za bílého dne

Je v pořádku, když jsou tisíce bezproblémových žadatelů o byt diskriminovány na úkor nepřizpůsobivých neplatičů, kteří dostali přednostně městský byt? To je otázka, která hýbe již delší dobu Brnem.

22.11.2017 v 9:17 | Karma: 45,21 | Přečteno: 5321x | Diskuse| Brno

Vladimír Kuchař

Zeman jako terč bolševické propagandy

Neomarxista Bartík z Žít Brno zveřejnil o prezidentu Zemanovi, že má rakovinu a nedožije se více než sedmi měsíců. Co za tím je? Odpověď je překvapivě jednoduchá.

11.11.2017 v 10:21 | Karma: 41,19 | Přečteno: 1975x | Diskuse| Politika

Vladimír Kuchař

Pochybné sociální hokuspokusy v Brně krachují

Brněnská radnice pod vedením neomarxistických sociálních inženýrů z Žít Brno již více než rok rozdává byty neplatičům, nejčastěji romským rodinám. A výsledek? Hluk, nepořádek a stížnosti. Navíc nové dluhy na nájemném.

6.11.2017 v 17:20 | Karma: 44,77 | Přečteno: 4083x | Diskuse| Brno

Vladimír Kuchař

Lucie - dvojnásobná oběť multikulti propagandy

Chudák Lucie. Aniž by si to uvědomovala, stala se dvojnásobnou obětí multikulti propagandy. Šestnáctiletá „Lála“ Myslíková si užila 5 minut slávy. Ale vše je samozřejmě nakonec jinak.

8.5.2017 v 9:01 | Karma: 44,97 | Přečteno: 4226x | Diskuse| Občanské aktivity

Vladimír Kuchař

Děkuji nechci. Dělejte to, co máte. A pak odejděte

Neomarxističtí sociální inženýři z Žít Brno se posunuli na další level. Chtějí diktovat soukromým firmám, za kolik mají prodávat své služby. Místo toho, aby dělali práci, kterou mají dělat.

14.12.2016 v 8:49 | Karma: 38,24 | Přečteno: 2522x | Diskuse| Občanské aktivity

Vladimír Kuchař

Já jsem sociálně vyloučený, kdo je víc

“Nemat robotu a mat love to by chceli mnohi” zpíva Rytmus v songu Moja štvrť. Možná by se měl podívat do Brna. Tam se to stává díky neomarxistickým sociálním inženýrům realitou - rozdávají byty a miliony tzv. sociálně vyloučeným.

15.8.2016 v 8:00 | Karma: 40,74 | Přečteno: 2871x | Diskuse| Občanské aktivity

Vladimír Kuchař

Nad Brnem zavlála neomarxistická trapnost

Vyvěšení rudých trenek nad brněnským hradem má jen málo společného s uměním, spíše s neomarxistickým viděním světa. Obecní šašek Hollan postoupil na další úroveň trapnosti.

29.6.2016 v 22:05 | Karma: 40,20 | Přečteno: 2650x | Diskuse| Brno

Vladimír Kuchař

Neomarxistické šílenství s byty v Brně vede jen k větší závislosti

Žijete z dávek? Dlužíte městu na nájemném? Pak jste ideální kandidáti na to, abyste dostali nově zařízený byt, za který nemusíte platit. Že je to divné? Ne tak v sociálním experimentu neomarxistů z Žít Brno.

16.6.2016 v 9:40 | Karma: 48,30 | Přečteno: 23227x | Diskuse| Politika

Vladimír Kuchař

Zakázaný blog znovu: Ženy třeste se, muslimský muž běhá po městě

Ženy třeste se, muslimský muž běhá po městě. Muslimští migranti v Německu zorganizovali na Silvestra masové hony na německé ženy. Tento blog iDnes zakázal, po úpravach znovu publikuji.

6.1.2016 v 18:02 | Karma: 45,11 | Přečteno: 4604x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kuchař

Ženy třeste se, muslimský muž běhá po městě

Ženy třeste se, muslimský muž běhá po městě. Muslimští migranti v Německu zorganizovali na Silvestra masové hony na německé ženy. Kdy myslíte, že se dočkáme nahánění žen africkými a arabskými přistěhovalci také v Česku?

5.1.2016 v 17:29 | Karma: 42,48 | Přečteno: 2699x | Diskuse| Ostatní

Vladimír Kuchař

Za masakr v Paříži by mělo cítit vinu i Žít Brno a jemu podobní

Ne každý migrant, který útočí na policisty a provolává Alláhu Akbar, použije později kalašnikov. Nicméně známka toho, že takový člověk s sebou nese zlo, to je. Odpovědnost za jeho činy mají i lidé, kteří mu přes hranice pomáhali.

15.11.2015 v 9:23 | Karma: 43,16 | Přečteno: 3780x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kuchař

Test objektivity České televize v informování o migrantské krizi

Další malý test objektivity a vyváženosti zpravodajství hlavních českých médií o uprchlické krizi. Tentokrát vysílání hlavní zpravodajské relace České televize. A jak obstála?

16.9.2015 v 20:40 | Karma: 43,23 | Přečteno: 3181x | Diskuse| Média

Vladimír Kuchař

Migrantská krize v médiích – aneb malý test vyváženosti a objektivity deníku MFD

Jak je to s objektivitou médií ohledně migrantské krize? Dal jsem si tu práci a udělal malý test vyváženosti a objektivity deníku MF dnes při informování o migrantské krizi. A výsledek?

12.9.2015 v 10:07 | Karma: 38,85 | Přečteno: 1684x | Diskuse| Média

Vladimír Kuchař

Itálie plná technických překvapení

Byla to má první delší návštěva Itálie a tak jsem netušil, jaké jsou schopní místní řemeslníci a elektrikáři připravit turistům hrátky a překvapení.

14.4.2010 v 23:53 | Karma: 14,87 | Přečteno: 1919x | Diskuse| Ostatní

Vladimír Kuchař

Jak vybrat správnou frontu, aneb štěstí u pokladen mě opustilo

Je to velké umění, kombinace zkušeností, schopnosti dedukce a trochy štěstí. Jak si vybrat v supermarketu správnou frontu? Je lepší ta, kde stojí více mladíků s menšími nákupy, nebo jedna rodinka s plným vozíkem? Co bude lepší? Mladíci toho mají méně, ale co když bude každý platit kartou?

3.3.2010 v 1:06 | Karma: 14,98 | Přečteno: 1124x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 17
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4132x
Brněnský patriot, který vidí svět a lidi kolem sebe převážně nevážně.

Seznam rubrik